söndag 6 mars 2011

FÅGLAR

Först finns känslan av att något finns i din omgivning, som inte brukar vara där. Sedan lyfter du blicken mot skogskanten upp mot himlen, där hörs först ett avlägset kraxande vilket sedan blir mer intensivt.... Snart vet du att de kommer att visa sig. Ett alltmer högljutt läte närmar sig. Först en lov runt mig sedan ytterligare en för att för tredje gången närma sig mig ytterligare. Sänker sig neråt, storleken är imponerande och lätet likaså. De vill mig något !!! En fara som jag ej är medveten om ellet en varning som utfärdas på detta vis. varför förstår jag ej någonting av deras modiga framfart emot mig. Korpar är normalt mycket skygga , de brukar ej kunna beskådas på så nära håll. Den intution vi människor en gång har fått för att tolka budskap eller kunna förstå våra vänner djuren tycks mig alltmer avlägsen. Ändå känner jag mig lite utvald. Två dagar senare upprepas deras varning eller "invit" eller vad det handlar om till mig...... En mycket stor korp nästan landar vid mina fötter, det kan handla om en meter mellan oss för att sedan blixtsnabbt lyfta igen och kraxande flyga iväg till två andra korpar uppe i luften efter ett skriande under en kort tid tycks de bara upphöra. Åter faller tystnaden i skogen, nej inte riktigt ett träd gnäller...............................

2 kommentarer:

  1. Det var en fin beskrivning. De känner säkert att du är deras vän och de vet att de får mat av dig. De vill säkert vara dina vänner också. Korpar är kloka. Du är nog lite utvald!

    Hoppas du får en bra och skön vecka!
    Agneta

    SvaraRadera